Dampak Pandemi COVID-19 pada Usaha Kerajinan Aceh Souvenir Kupula Indah di Kabupaten Pidie

  • Fadli Syahputra
  • Muhammad Zainal Abidin Sekolah Tingi Ilmu Manajemen (STIM) Banda Aceh
  • Kamal Fachrurrozi Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen (STIM) Banda Aceh
  • Sry Rasyiidu Tebe Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen (STIM) Banda Aceh
  • Sarfia Fonna Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen (STIM) Banda Aceh
Keywords: Sales turnover, Covid-19, Souvenirs, qualitative

Abstract

This research was conducted with the aim of knowing the impact of the Covid-19 pandemic on the Aceh Kupula Indah souvenir craft business in Garot Kab. Pidie. Data collection was carried out using interviews and questionnaires to the owner of the Kupula Indah Souvenir business and the head of the District UMKM Office. Pidie. This research method is descriptive qualitative analysis. The results showed that the Covid-19 pandemic had a bad impact on the sustainability of the Kupula Indah Souvenir craft business. Sales turnover decreased by 52% during the pandemic. The level of business productivity has become more passive during the spread of the Covid-19 pandemic. There are many obstacles in the marketing of souvenir products and the difficulty of achieving sales targets due to the continued spread of Covid-19, resulting in the government issuing a policy of limiting all public activities, which also hampers economic activities. It is hoped that the Kupula Indah Souvenir business owner should upgrade and develop new strategies in the Kupula Indah Souvenir business marketing system so that it can continue to grow and survive in the midst of the Covid-19 pandemic, and the MSME Service is expected to be more optimal in conducting coaching activities for business owners. and carried out evenly even though in a short time but also adequately

Author Biography

Sarfia Fonna, Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen (STIM) Banda Aceh

 

 

References

Abdullah, R, Ernawati M, LM Hasrul A, Asriwati D, Ismawati, Wa Ode D Y, Sri Ka, Rahmad K, Damar O, Filayana, Muhammad A, Ferdiansyah, Waode NA, Sri Y, Yuli Y. (2021). Penerapan Strategi Pemasaran Sebagai Upaya Meningkatkan Usaha Kecil dan Menengah di Desa Wawoangi Kec.Sampoiawa ditengah Pandemi Covid-19. Communnity Development Journal. 2(1).
Achayani, YE dan Eni A. (2018). Sistem Informasi Pendapatan Jasa Pada Koperasi PDAM Tirta Patriot Bekasi.Jurnal Teknik Komputer. 4(1).
Ali, M. (2013). Prinsip Dasar Produksi Dalam Ekonomi Islam. Jurnal Lisan Al-Hal. 7(1).
Fauzi, W dan Siska A. (2015). Sistem Informasi Penjualan Produk Berbasis Web Pada Chanel Distro Pringsewu.Jurnal TAM. 4(1).
Hartono, H, Karyana H, Marshelia M. (2012). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Perusahaan Dengan Menetapkan Alumni dan Mahasiswa Universitas Bina Nusantara Sebagai Objek Penelitian. Jurnal Binus Business Review. 3(2).
Kementerian Kesehatan (Kemenkes). 2020. Informasi tentang virus Corona. Diakses pada 13 Oktober 2021 dari https://promkes.kemkes.go.id/informasi-tentang-virus-corona-novel-coronavirus.
Listiahana, Wita D, Afvan A dan Arizal. (2014). Dampak Keberadaan Minimarket Terhadap Modal Kerja Dan Pendapatan Warung Tradisional di Kecamatan Rumbai dan Rumbai Pesisir Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis.11(1).
Mardia, Moses LPH, Mariana S, Rosintan S, Liharman S, Hengki MPS, Sulasih, Rahman T, Irdawati, David T, Andrian S, Diena DT dan Ince W. (2021). Strategi Pemasaran. Yayasan Kita Menulis: E-book.
Rafsanjani, H. (2016). Etika Produksi dalam Kerangka Maqashid Syariah. Jurnal Perbankan Syariah. 1(2).
Shinta, A. (2011). Manajemen Pemasaran. Brawijaya: UB Press.
Sylvia, R, Rizki AA, Nor AA, Rika. (2019). Penerapan Bauran Pemasaran Untuk Meningkatkan Omset Penjualan Pada UD Rahmani Sasirangan Kabupaten Banjar. Jurnal Ekonomi dan Bisnis.12(1).
Tjiptono, F dan Anastasia D. (2016). Pemasaran,Esensi dan Aplikasi. Yogyakarta: CV Andi Offset.
Tjiptono, F dan Gregorius C. (2012). Pemasaran Strategik. Yogyakarta: CV Andi Offset.
Wahjono. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Usaha Mikro Kecil dan Menengah Pengusaha Kue Kereng Desa Krincing Kabupaten Magelang. Jurnal Infokam. 17(1).
Wibowo, Dimas H, Zainul A dan Sunarti. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing. Jurnal Administrasi Bisnis. 29(1).
Wold Health Organization. (2020). Naming the coronnavirus disease (COVID-19) and the vrus causes it. Diakses pada 13 Oktober 2021 dari https://openwho.org/channels/covid-19.
Yusuf, DK, Mila B, Dedi S, Vemy SA. 2020. Pengaruh Bencana Covid-19, Pembatasan Sosial, dan Sistem Pemasaran Online Terhadap Perubahan Perilaku Konsumen dalam Memebeli Produk Retail. Artikel Karya Ilmiah Digital Library Uin Sunan Kalijaga.
Zuhdi, S, Morita dan Rini S. (2016). Pengaruh Biaya Promosi dan Tingkat Harga Terhadap Tingkat Omset Penjualan Pada PT Indofood Sukses Makmur TBK. Jurnal Ilmiah Manajemen. 4(2).
Published
2022-11-12
How to Cite
Fadli Syahputra, Muhammad Zainal Abidin, Kamal Fachrurrozi, Sry Rasyiidu Tebe, & Sarfia Fonna. (2022). Dampak Pandemi COVID-19 pada Usaha Kerajinan Aceh Souvenir Kupula Indah di Kabupaten Pidie. Jurnal Penelitian Ekonomi Akuntansi (JENSI), 6(2), 63 - 77. https://doi.org/10.33059/jensi.v6i2.6545
Section
Articles