CAPACITY ANALYSIS SECONDARY ROAD BASED ON CONNECTION OF TRAFFIC FLOW, SPEED AND DENSITY ON MEDAN CITY

  • Wirdatun Nafiah Putri Politeknik Negeri Medan
  • Muhammad Mabrur Politeknik Negeri Medan
  • Tetra Oktaviani Politeknik Negeri Medan
Keywords: Greenshield, Greenberg, Underwood, Secondary Network Road

Abstract

Transportation infrastructure planning that was not carried out properly causes road disruption in urban areas. Jl. Balaikota, Jl. Putri Hijau, Jl. Yos Sudarso and Jl. Willem Iskandar are the network secondary road in the city of Medan, which is a diversion route for the main traffic flow transportation from and to the city to reduce  primary arterial road burdens and traffic density in the city. Indicators to road traffic performance in order to understanding traffic behavior are vehicle speed, density, and traffic volume. Direct observation surveys were conducted to collect speed and traffic volume datas. The density value is obtained from the relationship between the two parameters. The Greenshield, Greenberg and Underwood result model are the maximum volume, density and speed that can be accommodated by the road segment are obtained, then linear regression analysis is carried out to select the appropriate model for the road conditions. Models for Jl. City Hall and Jl. Yos Sudarso Section 2 is Greenshield Model, Jl. Putri Hijau, Jalan Yos Sudarso Section 1 and Jl. Willem Iskandar is a Greenberg Model. Jalan Balaikota has a maximum traffic volume of 3808.40 pcu/hour, a density of 248.53 pcu/km, Jl. Putri Hijau 5107.40 pcu/hour with a density of 312.62 pcu/km, Jl. Yos Sudarso Section 1 of 1627 pcu/hour with a density of 109.17 pcu/km, Jl. Willem Iskandar Section 1 of 2897.80 pcu/hour with a density of 146.84 pcu/km and Jl. Willem Iskandar Section 2 1304.60 pcu/hour with a density of 76.28 pcu/km

 

References

Anonim. (2004). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 38 Tahun 2004 Tentang Jalan. Jakarta.

Anonim. (2006). Peraturan Menteri Perhubungan No KM 14 Tahun 2006 Tentang Manajemen Dan Rekayasa Lalu Lintas Di Jalan. Jakarta, Indonesia.

Anonim. (2006). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 34 Tahun 2006 Tentang Jalan. Jakarta.

Anonim. (2011). Peraturan Menteri Pekerjaan Umum Nomor19/PRT/M/2011. Jakarta, Indonesia.

Anonim. (2015). Peraturan Daerah Kota Medan Nomor 2 Tahun 2015 Tentang Rencana Detail Tata Ruang Dan Peraturan Zonasi Kota Medan Tahun 2015-2035. Medan.

Bianto, A. A. (2019). Analisa Kinerja Ruas Jalan Putri Hijau Kota Medan. Medan: Universitas Medan Ares.

BPS Kota Medan. (2020). Kota Medan Dalam Angka 2020. Medan: Badan Pusat Statistik Kota Medan.

BPS Provinsi Sumatera Utara. (2020). Provinsi Sumatera Utara Dalam Angka 2020. Medan: Badan Pusat Statistik Provinsi Sumatera Utara.

Direktorat Bina Jalan Kota . (1997). Manual Kapasitas Jalan Indonesia. Jakarta: Sweroad & PT Bina Karya (Persero).

Direktorat Pembinaan Jalan Kota. (1990). Panduan Survei Dan Perhitungan Waktu Perjalanan Lalu Lintas No. 001/T/BNKT/1990. Jakarta.

Julianto, E. N. ( 2010). Hubungan Antara Kecepatan,Volume dan Kepadatan Lalu Lintas Ruas Jalan Siliwangi Semarang. Jurnal Teknik Sipil Dan Perencanaan No 2 Volume 12, 151-160.

Kementrian Pekerjaan Umum Dan Perumahan Rakyat Direktorat Jendral Bina Marga. (2017). Manual Perkerasan Jalan (REVISI Juni 2017) Nomor 04/SE/Db/2017 . Jakarta.

Lubis, A. S., Muis, Z. A., & Nasution, T. (2016). Pemodelan Hubungan Parameter Karakteristik Lalu Lintas pada Jalan Tol Belmera. Jurnal Ilmu dan Terapan Bidang Teknik Sipil Media Komunikasi Teknik Sipil Volume 22 No 2, 151-160.

Muhammad, R. (2018). Analisa Pengaruh Pasar Tradisional Terhadap Kinerja Persimpangan Jalan Willem Iskandar -Jl.Ar. Hakim. Medan: Skripsi-Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Sari, I. E. (2003). Perhitungan Biaya Tundaan Lalu Lintas Di Jalan Balai Kota-Kota Meda. Medan: Tesis-Universitas Sumatera Utara.

Tamin, O. Z. (2008). Perencanaan, Pemodelan & Rekayasa Transportasi : Teori, Contoh Soal, dan Aplikasi. Bandung: ITB.

Wibisana, H., & Utomo, N. (2016). Pemetaan Kecepatan dan Kerapatan Lalu Lintas Di Ruas Jalan Arteri Kota Surabaya. Jurnal Teknik Sipil Volume 12 No 2, 99-181.

Published
2021-10-28
How to Cite
Putri, W. N., Mabrur, M., & Oktaviani, T. (2021). CAPACITY ANALYSIS SECONDARY ROAD BASED ON CONNECTION OF TRAFFIC FLOW, SPEED AND DENSITY ON MEDAN CITY. Jurnal Media Teknik Sipil Samudra, 2(2), 11-21. Retrieved from https://ejurnalunsam.id/index.php/jmtss/article/view/4126
Section
Articles