PERANAN ROEHANA KUDUS 1911-1920 DI SUMATERA BARAT SEBAGAI SUMBER BELAJAR UNTUK MENUMBUHKAN SIKAP KEMANDIRIAN GENERASI MUDA

  • Qonita Fadhila Universitas Negeri Semarang

Abstract

This paper discusses the role and struggle of Roehana Kudus 1911-1920 in West Sumatra in empowering Koto Gadang women through education and economy so that they have independence. This effort was a way for women to fight gender inequality that occurred in West Sumatra at that time.  Roehana Kudus' struggle is not limited to women in Koto Gadang, but through the Soenting Melajoe newspaper, Roehana spread her thoughts to reach women in various regions. The struggle of Roehana Kudus gave birth to the importance of the value of independence, so that this can be used as a source of learning for today's young generation to foster an attitude of independence. On that basis, the purpose of writing this study is to provide an overview and analyze the struggle and role of Roehana Kudus 1911-1920 in West Sumatra as a learning resource to foster an attitude of independence for the younger generation today.  This research uses a qualitative research approach that produces data presented in the form of narrative descriptions and uses library research types.

References

Afandi, A. (2019). Bentuk-bentuk perilaku bias gender. LENTERA: Journal of Gendera Children Studies, 1(1), 1–18.
Agustiningsih, E. P. (2019). Pergerakan Perempuan di Minangkabau: Kiprah Rohana Kudus dalam Nasionalisme Tahun 1912-1972. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 3(2), 260-275.
Arsa, D. (2017). Perempuan Memberontak: Perlawanan Perempuan Minangkabau terhadap Kolonialisme Belanda di Sumatera Barat 1908-1942. Kafaah: Journal of Gender Studies, 7(1), 42-56.
Dinas Kependudukan Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak (DKP3A) Provinsi Kalimantan Timur. (2022). Perempuan Harus Mandiri dan Berdaya Untuk Memperkecil Kesenjangan Gender. URL: https://dkp3a.kaltimprov.go.id/2022/07/23/perempuan-harus-mandiri-dan-berdaya-untuk-memperkecil-kesenjangan-gender/. Diakses pada tanggal 26 Maret 2023 pukul 19.53 WIB.
Febrina, R. C. (2021). Peranan Rahmah El Yunusiyyah Dalam Pendidikan Perempuan Sumatera Barat Pada Tahun 1923-1937 (Doctoral Dissertation, Universitas Siliwangi).
Hajir, M. (2020). Bias Gender Dalam Buku Teks Bahasa Indonesia Sma Kurikulum 2013 Edisi Revisi (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).
Hanani, S., & Khairat N. (2020). Ruhana Kuddus Pelopor Gerakan Enterpreneur Perempuan Di Minangkabau. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender, 19(1), 1-14.
Harpiah, D. (2018). Peran Raden Ayu Lasminingrat Dalam Mengembangkan Sekolah Keutamaan Istri Tahun 1907-1948. Diploma atau S1 Thesis, Universitas Islam Negeri "Sultan Maulana Hasanuddin" Banten.
Harruma. I. (2022). Contoh Subordinasi di Indonesia. URL: https://nasional.kompas.com/read/2022/02/13/00450051/contoh-subordinasi-di-indonesia#:~:text=KOMPAS.com%20%2D%20Subordinasi%20merupakan%20penilaian,posisi%20inferior%20atau%20lebih%20rendah. Diakses pada tanggal 26 Maret 2022 pukul 10.06 WIB.
Helfi, H., & Afriyani, D. (2020). Antara Bundo Kanduang “Feminim” Dan Realistis Di Minangkabau. AGENDA: Jurnal Analisis Gender dan Agama, 2(1), 36-42.
Hera, F. D. B., & Wijaya, D. N. (2014). Terasing dalam Budaya Barat dan Timur: Potret “Nyai” Hindia Belanda, Abad XVII-XX. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 16(1), 49-56.
Hidayani, F., & Hardini, I. (2016). Citra Kaum Perempuan di Hindia Belanda. MUWAZAH: Jurnal Kajian Gender, 8(1).
Janti, N. (2019). Mengenal Rohana Kudus, Wartawan Perempuan Pertama yang Jadi Pahlawan Nasional. URL: https://historia.id/kultur/articles/mengenal-rohana-kudus-wartawan-perempuan-pertama-yang-jadi-pahlawan-nasional-Db2lQ/page/1. Diakses pada tanggal 23 Maret 2023 pukul 12.47 WIB.
Janti, N. (2019). Perjuangan Rohana dalam Pendidikan Kaumnya. URL: https://historia.id/kultur/articles/perjuangan-rohana-dalam-pendidikan-kaumnya-Pdle3/page/1. Diakses pada tanggal 25 Maret 2023 pukul 11.01 WIB.
Jayudha, I. A., & Darmawan, W. (2020). Pendidikan bagi Perempuan Indonesia: Perjuangan Raden Dewi Sartika dan Siti Rohana Kudus (1904-1928). FACTUM: Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah, 9(2), 161-174.
Mukarromah, S. (2021). Perempuan dalam Peradaban Ditinjau dari Perspektif Filsafat Rohana Kuddus. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 6(3), 145-155.
Oktarina, S., & Putra H. P. (2021). Rohana Kuddus: Gender Dan Gerakan Sosial-Politik. Journal of Feminism and Gender Studies, 1(2), 59-74.
Qolbi, I. N. (2018). Pendidikan Untuk Perempuan di Minangkabau: Rohana Kudus, Rahmah El Yunusiyyah, dan Rasuna Said 1901-1950. Skripsi, Fakultas Ilmu Sosial. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.
Riawan, Y. (2016). Perbedaan Kemandirian Remaja Ditinjau Dari Data Demografi (Urutan Kelahiran Dan Jenis Kelamin) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Salim, H. (2019). Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan, dan Jenis. Kencana.
Selvira, P., & Utomo, P. (2021). Gender Discourses Analysis: Representasi Bias Gender Dan Pengaruhnya Pada Buku Ajar Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidai’yah. Equalita: Jurnal Studi Gender dan Anak, 3(2), 155-168.
Sumar, W. W. T. (2015). Implementasi kesetaraan gender dalam bidang pendidikan. Jurnal Musawa IAIN Palu, 7(1), 158-182.
Supardan, D. (2015) Teori-Teori Belajar dan Pebelajaran: Dari Zaman Klasik Sampai Behaviorisme. Bandung: Yayasan Rahardja.
Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan sumber belajar dalam proses pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127-139.
Zed, M., & Chaniago, H. (2018). Riwayat Hidup dan Perjuangan Ruhana Kuddus Tokoh Perempuan yang Mendahului Zaman. Padang: Universitas Negeri Padang Press.
Published
2023-06-25
How to Cite
Fadhila, Q. (2023). PERANAN ROEHANA KUDUS 1911-1920 DI SUMATERA BARAT SEBAGAI SUMBER BELAJAR UNTUK MENUMBUHKAN SIKAP KEMANDIRIAN GENERASI MUDA. SEUNEUBOK LADA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.33059/jsnbl.v11i1.7738